Thema's MIE 2018

Marketing

De digitalisering heeft zich razendsnel gevestigd in onze samenleving en daarmee is een gigantische groei aan informatie en communicatie ontstaan. Alles gaat sneller dan ooit te voren, consumenten zijn nog nooit zo mondig en zichtbaar geweest. Mede daarom moet marketing effectiever en transparanter zijn en kunnen vertrouwen op inzicht en advies. De waarheden van vroeger zijn op alle terreinen achterhaald. Dat geldt voor advertising, retail, klanttevredenheid en marktonderzoek. Vooral grote bedrijven met gevestigde belangen hebben het moeilijk om zich aan te passen. Wie dat wel kunnen zijn organisaties die open staan voor de verandering en zich pijlsnel weten aan te passen. Op het MIE hoor je alles over succesvolle initiatieven op het gebied van digitale marketing, sociale media en e-commerce. Waarom en waardoor zijn deze initiatieven succesvol? Wat kun je leren om je positie te bepalen in een veranderende wereld? Wat zijn de do's en de don’ts? Eén ding is zeker: succesvol zijn in 2017 betekent beter luisteren naar klanten, met ze samenwerken, en ook sneller zijn dan je concurrenten.Hoe je in actie komt? Kom om te beginnen naar het MIE!

Insights

‘To gain customer insights, we must understand that we are prisoners of what we know and what we believe.’ Het is een bekende uitspraak van Mohanbir Sawhney. De stelling geeft goed weer hoe moeilijk het is om bevindingen te vertalen naar juiste inzichten. Hoe wordt een insight relevant en waardevol voor je bedrijf? Hoe vertaal je een insight naar een onderscheidende propositie en een effectieve marketingstrategie? De onderzoeks- en marketingdisciplines gaan bij het beantwoorden van deze vragen meer dan ooit hand in hand. Je hoort spraakmakende cases en leert van ervaringen van marketeers, researchers, planners en strategen. Aan het eind weet je hoe je consumer insights vertaalt naar strategie en tactiek.

Analytics

Analytics is booming. Een nog jong vakgebied met als basis datacollectie zonder tussenkomst van een interviewer. Analytics helpen bedrijven om in de overvloed aan gevraagde en ongevraagde data een weg te vinden. Wat moet je wel en niet verzamelen, welke data zijn van belang, welke bronnen kun je nog meer aanboren? Maar vooral: hoe zet je al die data om inzicht en hoe gebruik je die kennis om klanten te leren kennen en te overtuigen, nu en in de toekomst? Analytics gebruikt technieken om data te vinden en te ontsluiten. Op het MIE komen ze aan de orde, net zoals de manieren om passieve data te verzamelen, te analyseren en er acties aan te koppelen. Ook komen kwantitatieve en kwalitatieve data over het gedrag van online consumenten aan bod. En… er is volop aandacht voor multi channel-gedrag van klanten. Een hele uitdaging voor digitale analisten, want analytics zal zich steeds meer richten op het in kaart brengen van online gedrag op meer apparaten en platforms (van mobiel tot social).