NLEN

Revolutionising Data & Insights

The Transformative Power of Generative AI
De rijtuigenloods, Amersfoort
18 & 19 maart 2025
Lezing
14:55 - 15:40
Droogcabine

Gedragswetenschap als verankering. Trends als vuurtoren. [MARE Amsterdam]

Insights
Analytics

Hoe combineer je gedragswetenschap en trendonderzoek om duurzame keuzes te stimuleren? Terwijl gedragswetenschap verklaart waarom verandering lastig is, geven trends inzicht in nieuwe waarden en innovatieve oplossingen. Wij delen de kerninzichten uit een case van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en stellen een frisse benadering tot gedragsverandering voor. Spoiler: leg daarbij niet de nadruk op duurzaamheidsoverwegingen. Wat dan wel? Stel het sociale aspect en de kick van het systeem outsmarten centraal. 

Key Takeaways:
1. Wil je toekomstgerichte strategieën ontwikkelen voor duurzame keuzes? Combineer dan gedragswetenschap met trendanalyse. 
2. Mensen zijn heus wel duurzaam bezig maar het wordt vaak niet als zodanig bestempeld. Duurzaamheid is niet de primaire drijfveer voor duurzaam gedrag maar een prettige bijvangst. 
3. De meest effectieve manier om mensen aan te zetten tot duurzaam gedrag, zit in het instappen op 3 culturele verschuivingen: 

  • Van transactie naar interactie - duurzaamheid is geen opgave, maar een kans om verbindingskracht aan te wakkeren. 
  • Van consuminderen naar smartsumption - duurzame keuzes als slimme keuzes framen die op innovatieve wijze het systeem outsmarten
  • Van Greenwashing naar Green Hedonism - duurzaamheid als de leuke keuze neerzetten. 

 


Diane Steinhaus-Karelse

Diane begon in 2010 bij MARE. Als bevlogen en ervaren kwalitatieve onderzoeker en expert in gedragsverandering is zij meer dan een doorgeefluik van consumentenpercepties; ze vertaalt deze naar strategie voor marketing en communicatie voor opdrachtgevers in het commerciële en publieke domein. 

Pernille Kok-Jensen

Pernille is Trends & Cultural Insights Director met diepgaande kennis van trends en de drijfveren van verschillende generaties en hun impact op diverse sectoren. Dankzij haar ervaring als trendonderzoeker en creatief-strateeg kan zij vroege signalen van verandering effectief duiden en omzetten in toekomstgerichte strategieën. Als gepubliceerd auteur en bekroonde spreker brengt ze met haar internationale en diverse achtergrond een solide trackrecord mee voor merken en organisaties, van start-ups tot multinationals.